UGent mee aan het stuur voor de mobiliteit van morgen

UGent stapt in Europees consortium dat de leefbaarheid van steden wil verhogen door mobiliteit properder, goedkoper, veiliger, sneller en comfortabeler te maken

De komende zeven jaar gaan ruim 50 Europese partners 1,6 miljard euro investeren in de innovatie en transformatie van de stedelijke mobiliteit doorheen Europa. Tot de partners behoren bedrijven, universiteiten, onderzoeksinstellingen en grote en middelgrote steden. Voor België zijn er op dit moment drie betrokkenen: Tractebel-Engie, Colruyt en de Universiteit Gent. De UGent is de enige Belgische universiteit in dit consortium. Andere bekende ‘spelers’ zijn TU Eindhoven, Fraunhofer, BMW, Siemens, Skoda, TomTom en de steden Milaan, Stockholm, Amsterdam, Kopenhagen en Barcelona. De stad Barcelona neemt daarbij de coördinatie van dit initiatief op zich. De Europese Commissie zelf draagt nog eens 400 miljoen euro bij. De samenwerking kwam er na een oproep van het European Institute of Innovation and Technology (EIT) en kreeg de naam EIT Urban Mobility.